Manyaletti en het Krugerpark

31 oktober 2019 - Pietersburg, Zuid-Afrika

Hallo  lieve volgers,

107E7139-D5ED-456B-AD10-EB877046767330C6E626-A9EB-431B-BFDC-BA60ECB2D60F1A79AC46-8CFC-4930-8149-57A60B614FC0B83E5E93-EA6A-4655-B0E5-9BE78D83BBA45543004F-FA35-4DFA-806B-1D5594219B02BC88F49F-144C-47E5-9791-0286DA82312FA4B9D632-CF71-457C-A0A3-3A99F3A3C1CB9649A522-062B-43B4-9CFE-D90FDDDA435A

Zo even vier dagen offline we zaten de eerste twee dagen vlakbij Krugerpark en dag drie en vier in Krugerpark. Dus een hoop te vertellen. We kwamen aan in Manyaletti, een privé Safari gebied midden in de wildernis dat we echt even dachten “waar zijn we nu weer in terecht gekomen”.

Alles stond op palen, de tenten, het eetgedeelte en niet te vergeten, we hadden gelezen in onze reisbrochure “all-in” dus we hadden er zin want we bleven hier twee nachten. Maar all-in betekent hier dus duidelijk iets anders 😂😂 Je hebt hier ook verder niks, dus ja. Maar het eten was top en het waren zulke lieve mensen die alles zelf kookten en klaar maakten.

Er was geen stroom in de kamers, alleen in het eetgedeelte. In onze tenten was wel stromend water warm en koud, een wc en een bed. En godzijdank ook een klamboe want hoeveel kleine vliegende beessies bestaan er in godsnaam. Heel veel kunnen we vertellen 😯

De mannen vonden het in eerste instantie werkelijk helemaal niks, maar toen we even aan het bijkomen waren van ook deze cultuurschok en lekker aan een bakkie oploskoffie zaten en je dan een olifant op z’n gemakje aan ziet komen lopen nou dan ben je alles weer vergeten.

S’middags hadden we een game drive en we gingen voor de leeuwen, die wilden we wel heel graag zien. We gingen met twee rangers in een open jeep op pad en dat is best spannend, zeker als je dan via de radio hoort dat de andere rangers iets gezien hebben maar ze niet zeggen wat en ze gaan dan vol gas door de smalle weggetjes, dan is het echt vasthouden en zien wat er komen gaat.

En ja hoor daar lagen ze ineens, wat een prachtige beesten en zo dichtbij ongelooflijk daar wordt je echt wel even stil van. Was gewoon ontroerend om ze eindelijk in het echt te zien.

Na een warme onrustige nacht van 43 graden, met het gegrom van een leeuw die het aan de stok had met een nijlpaard (vertelde de ranger) en geluiden van alles in de jungle op de achtergrond stonden we weer fris en fruitig om 5.15 uur te wachten op onze ochtend gamedrive. We hebben weer zoveel beesten gezien, niet normaal Olifanten Buffels Zebra’s Impalas. En ja hoor ook weer een groep Leeuwen prachtig om te zien allemaal en weer waren we er stil van. Toen weer terug naar ons luxe all inn resort 😜 waar ons ontbijtje al klaar stond wat trouwens echt goed was hoor, niet te klagen over het eten.

Daarna gingen we met onze eigen auto de route afleggen, nou dat was een bobbelige zanderige hobbelige weg maar Jopie doet het gewoon, onze coureur Sjop, hij pakte ieder zandweggetje met keien en diepe sleuven, het maakte hem niet uit.

Het is echt een prachtig landschap, maar erg droog. Ze wachten al zo lang op regen en niet een buitje, maar gewoon Hollandse buien van dagen achter elkaar.

S’middags hadden weer een gamedrive en nu wilden we toch graag de cheeta’s of een luipaard zien dus de rangers gingen hun best doen. Maar het werd wel steeds bewolkter en donkere luchten kwamen eraan, maar we hadden er zin in. En ja hoor na weer een hoop gebobbel en gestuiter zagen we drie Cheeta’s onder de boom liggen, waanzinnig gewoon en ja het wordt bijna saai, maar zo mooi om te zien en zo dichtbij echt niet normaal.

Uiteindelijk moesten we weer verder omdat andere mensen ze ook moeten kunnen zien helaas 😀. Maar nog geen 5 minuten verder zagen we gewoon nog een cheetah liggen, heerlijk onder een boom  te luieren. Toen we verder reden brak de hemel open, regen regen en nog eens regen. Nou we kunnen jullie zeggen in een open jeep met een hobbelige weg, het lijken wel hagelstenen zo hard is de regen.  We waren echt tot op onze .... toe nat, echt wat een verschil en koud dat we het hadden niet normaal. Maar wel weer een iets betere nacht gehad, iets koeler gelukkig en uiteraard de volgende ochtend om 5.15 uur weer fris en fruitig  voor onze laatste safaritocht van dit resort. Het was echt koud met een harde wind en de temperatuur scheelde 20 graden met de dag ervoor.

Na een half uurtje zagen we een Cheetah, maar helaas teveel jeeps dus ze was zo weg. Haar hele bek zat vol met bloed, de prooi had ze laten liggen, een Impala aan stukken gescheurd. De rest van de rit was er jammer genoeg niet veel te zien er was teveel wind en we hadden het koud,dus terug naar het kamp ontbijten en we gingen naar onze volgende logeerplek in het Krugerpark Satara kamp.

Bij binnenkomst in het Krugerpark zagen we al vrij snel auto’s langs de kant staan. We vroegen welk beest gespot was en het bleek een luipaard tussen de bosjes te zijn. We konden het bijna niet geloven, de enige van de big five die we nog niet hadden gezien, hadden we echt zoveel mazzel. Hij lag behoorlijk beschut maar Lon en San zagen hem al snel. Joop en Diaan dachten hem ook te zien, maar die zaten al een poosje naar een bosje takken te kijken. Uiteindelijk hebben ook hun hem gezien, prachtig beest.

We reden verder en een daar zagen we weer een auto staan, een man er half uithangend met een grote camera over het dak. Uiteraard vroegen we wat hij had  gespot, een luipaard in de boom. Echt niet te geloven, er lag er een uit te buiken op een tak in de boom. Ook hier spreekt de foto voor zich, geweldig. Verder hebben we groepen olifanten en giraffen gezien, nijlpaarden, heel veel soorten hertjes, aapjes, allerlei soorten vogels, krokodillen, jakhalzen, zebra’s en hyena’s.

We hebben in twee verschillende accomodaties overnacht en de kamers waren eigenlijk prima. Wat je nodig had was er. Je merkt wel dat het er heel commercieel is, vooral in het eerste park waren ze niet heel erg vriendelijk. En de game drives waren in het eerste park al vol toen we aankwamen en de tweede dag was er plek in de sunsetdrive, dus die hebben we geboekt. We hadden verwacht dat de rangers over de paden zouden gaan waar wij niet kunnen komen, maar helaas er werd alleen gereden over de gewone wegen, beetje jammer. Dat hadden we zelf ook al gedaan. We zijn er overigens nu wel zeker van dat wij niet geschikt zijn om met een groepsreis mee te gaan 😛 Als we in een bus stappen waar die mensen in zitten die we zijn tegengekomen met onze gamedrive en het boottochten, gaat het niet goed komen 🤣🤣🤣

Nou, dit waren onze afgelopen vier dagen in een notendop. Nu zijn we onderweg naar Sabine waar we verblijven in het Sabine Retreats Guest House. Tot de volgende blog luitjes!

1. Ron&Diana:
    👍👍👍 mooie avonturen
  2. Henny en Cor:
    31 oktober 2019
    Super mooi wat een belevenis en wat een foto's. Geweldig met echt een hoofdletter G.
  3. Aäron:
    31 oktober 2019
    Weer een waanzinnige ervaring rijker😍
    Geweldige avontuur en mooie foto’s.
    Ik weet nu dat Jopie de chauffeur is, vraag me toch af wie er verantwoordelijk is om een lekke band te wisselen met die beesten🦁🐯 om je heen 🤔😂😂😂
    Have fun en enjoy the magic 💫✨⚡️
  4. Petra:
    31 oktober 2019
    mooi,mooi, mooi, er zijn geen woorden voor, fijn dat jullie dat allemaal mogen zien en meemaken. Vooral niet stoppen met de verhalen en de mooie foto's. In een woord geweldig. liefs van mij
  5. Jack & Harriët:
    1 november 2019
    Ik vind de foto's al geweldig.En jullie zien dat gewoon allemaal in het echie.Wouw!!!
    Maak nog maar veel meer van zulke mooie herinneringen.
  6. Anja:
    1 november 2019
    Wat een geweldige vakantie hebben jullie met elkaar. Geniet er nog even van. En dan die foto’s, schitterend.
  7. Ellen Heere:
    1 november 2019
    Geweldig mooi, luipaard spotten is uniek, echt super! Geniet er nog even van. Super vakantie om nooit te vergeten.
  8. Miranda Winter:
    1 november 2019
    Mooie foto's, heldhaftige ritjes ik zie het mij niet doen😂😂. Blijf genieten😘
  9. Odette:
    1 november 2019
    Wauw! Wat klinkt dat goed. Geniet er van!
  10. Mirjan:
    1 november 2019
    Heb de foto's van diaan via de app gehad w♡w van de leeuw en leeuwin. Zelfs bij de foto een traantje. Snap echt hoe jullie je daar voelen met al die kracht om jullie heen geweldig.
  11. Familie C Jenssen:
    3 november 2019
    Wat een mooie foto.s hebben jullie weer gestuurd naar Holland ja zo genieten jullie wel hoor van deze vakantie reis wij wensen jullie nog verder een hele goede reis en maar veel genieten Doei groetjes van ons.